De stress op de werkvloer en tijdens het thuiswerken is de laatste jaren exponentieel toegenomen. Steeds meer werknemers ontvangen buiten werktijd werk-gerelateerde berichten via het WhatsApp platform. Echter zorgen deze berichten over werk juist voor een toename in het stressniveau van de individu - Zo blijkt uit onderzoek van Reinoud Visser voor zijn opleiding Bsc Bedrijfskunde aan de University of Groningen.

Meer medewerkers hebben moeite met de stress

We kunnen stellen dat het WhatsApp platform hiermee zorgt voor een verhoging van de stress en daarmee een verslechtering van de werksituatie voor medewerkers van een bedrijf. 2e nummer brengt hier verandering in, door eenvoudig een 2e zakelijke nummer beschikbaar te stellen voor WhatsApp bedrijfscommunicatie. 


Het is steeds moeilijker om een gezonde balans te vinden tussen werk en privé. Hierdoor is het aantal mensen met risico op een burn-out gestegen van 17% naar maar liefst 56%. Onder de jongeren stijgt deze kans tot maar liefst 79%. Tel daarbij op dat we door de Covid-19 maatregelen meer vanuit huis werken en dat mensen bang zijn hun baan te verliezen en je hebt het recept te pakken voor meer stress en een hogere kans op uitval van personeel. Tijd voor werkgevers om hierop te acteren en te reageren om uitval van personeel te voorkomen.


Gemiddeld 65 appjes per dag en 10 appgroepen per nummer

Als werkgever wil je natuurlijk je personeel voorzien van de middelen om te kunnen communiceren met het bedrijf en collega’s onderling. Voorheen kreeg je alleen een werk e-mail adres die je in je vrije tijd niet bekeek. Echter is er, door de opkomst en het succes van WhatsApp als berichtenplatform, een extra communicatiemiddel bijgekomen. In 2015 ontvingen we al gemiddeld 65 appjes per dag en dat aantal is in de loop der jaren alleen maar toegenomen. Gemiddeld zit men in 7 app groepen met een telefoonnummer. Veel communicatie en als WhatsApp gebruiker wordt het steeds lastiger communicatie van elkaar te scheiden.

Geef regie terug aan de werknemers

Ronny van den Bosch en Patricia van den Flier, twee doorgewinterde ondernemers, bemerkten hetzelfde bij hun personeel en bij ondernemers in hun omgeving.


“Als directeur en bedrijfseigenaar betrapte ik mijzelf erop dat ik mijn personeel op zaterdagavond een berichtje stuurde in de app-groep. Niet omdat ik ze aan het werk wilde hebben, maar omdat ik eraan dacht. Als ondernemer sta je namelijk nooit uit en dan schiet je ineens iets te binnen. Natuurlijk verwachtte ik niet van mijn personeel dat ze er wat mee doen op dat moment. Maar toch werd het teruggekoppeld door mijn personeel dat ze liever niet hadden dat ik dit deed. En bij navraag bij andere ondernemers hoorde ik hetzelfde geluid. Tijd voor een oplossing waarbij je personeel (en jij) zelf bepaalt wanneer ze gestoord willen worden. Die regie moeten we teruggeven aan de medewerkers. Dat is onze plicht als werkgevers." Aldus Ronny van den Bosch één van de oprichters van 2e Nummer.


WhatsApp Business met 2e Nummer

Met een 2e nummer kan je personeel op hun eigen smartphone de WhatsApp Business App activeren. Als werkgever hoef je hen dus geen zakelijke telefoon te geven, alleen een 2e nummer voor meer rust en regie. Het voordeel van 2e nummer is dat je zakelijke berichten in een aparte app binnenkomen. Daarnaast kun je een afwezigheid assistent en automatische reply aanzetten en de meldingen van de app eenvoudig uitschakelen. Combineer WhatsApp Business met de focus stand op Android of iPhone en jij kan je collega’s uitzetten op momenten dat jij niet gestoord wilt worden. Meer rust, vrije tijd én daarmee meer werkplezier omdat je ontspannen weer aan het werk gaat. Het 2e nummer is ook een uitkomst voor alle iPhone gebruikers die geen dual sim op hun telefoon kunnen draaien.


Klantenservice via WhatsApp Business

Via de WhatsApp Business Bèta versie is het daarnaast ook nog mogelijk om het 2e nummer op 4 apparaten gelijktijdig actief te draaien. Hiermee is de WhatsApp Business met een 2e nummer dé uitkomst voor alle webwinkels en bedrijven die voor hun website en webshop service willen bieden via WhatsApp. Eenvoudig kan je meerdere medewerkers op één chat laten communiceren via WhatsApp Business en 2e nummer.


Ook Privé de uitkomst in veelvuldige app communicatie

Het 2e nummer is niet alleen een uitkomst voor werkgevers en werknemers. Ook voor het scheiden van de privé communicatie en app groepen is 2e nummer interessant. Denk aan app groepen van scholen, verenigingen, vriendengroepen etc. Tel maar eens in je eigen smartphone in hoeveel app groepen jij actief bent. Een 2e nummer zal ook voor jou uitkomst bieden.


WhatsApp veruit meest gebruikte berichtenapp

Het 2e nummer is op diverse berichtenapps te gebruiken. Denk aan WhatsApp, Telegram en Signal. Echter is het concept ontwikkeld vanuit de populariteit van WhatsApp. Waar enkele jaren terug de zakelijke e-mail volstond, is ondertussen WhatsApp als extra communicatiemiddel toegevoegd. WhatsApp is in 2021 veruit het grootste communicatieplatform in Nederland. Uit het Nationale Social Media onderzoek van NewCom van januari 2021 bleek dat in Nederland in 2021 maar liefst 12.400.000 miljoen mensen WhatsApp gebruiken. Dat is zelfs een groei van 306.000 WhatsApp gebruikers t.o.v. 2020. Logischerwijs wordt deze populaire app ook voor zakelijke communicatie steeds meer gebruikt.


Bekijk onze abonnementen

Start vandaag nog met het aanbrengen van een scheiding tussen zakelijke en privé WhatsApp. Bekijk onze abonnementen.

Kunnen wij je helpen?
Accepteer je onze cookies?

We maken gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren en spam tegen te gaan. Accepteer onze cookies om volledig gebruik te kunnen maken van onze website.